Ciljevi projekta, kojeg je sufinancirao Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske u sklopu Švicarsko-hrvatskog programa suradnje, bili su učenike osnovnih i srednjih škola te njihove učitelje i nastavnike informirati, educirati i povećati svijest o rodnoj ravnopravnosti, spolnim stereotipima i rodnoj diskriminaciji. Spolni stereotipi iz obitelji perpetuiraju i prenose se na nove generacije – od poticanja na sportske aktivnosti prema stereotipnom viđenju rodnih uloga do podjele kućanskih poslova u obitelji prema rodnim ulogama u obitelji te daljnjeg određivanja pod utjecajem spolnih stereotipa o izboru školovanja i zanimanja, duljini obrazovanja, mogućnostima zasnivanja radnog odnosa i slično.
Sudionike je uvodno pozdravila predsjednica Instituta za istraživanje i edukaciju – Zaposlena mama i autorica MAMFORCE standarda mr. sc. Diana Kobas Dešković koja je naglasila:
„Ovim projektom otvorili smo važno pitanje rodnih stereotipa među mladima i isto tako važnosti škole kao mjesta gdje se potrebno aktivno baviti tim pitanjem. Iako je projekt nailazio na brojne prepreke, od štrajka prosvjetnih djelatnika pa do pandemije, koja je onemogućila dosljednu provedu na mjestu gdje se sve trebalo odvijati – u školama, uspjeli smo ga u suradnji sa svim partnerima uspješno okončati. Temeljem rezultata ovog projekta imat ćemo i dalje priliku raditi na smanjenu rodnih stereotipa u obrazovanju kroz dvogodišnji europski projekt Pobudimo jednakost čije predstavljanje nas čeka krajem sljedećeg mjeseca.“
Okupljenima se obratila i ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje dr. sc. Dubravka Brezak Stamać koja je istaknula da se kroz projekt daje evaluacija na koji način možemo od ranog djetinjstva pripremiti djecu na ono što zovemo „jednake različitosti“.
„I dalje smo tradicionalno društvo, no koje sazrijeva pa tako je društvo 21. st. općenito ono koje nudi jednake mogućnosti u različitostima. Svi u sustavu odgoja i obrazovanja trebaju puno energije i strpljenja, kako bismo od ranog djetinjstva spremili djecu da smo u različitosti jednako vrijedni te da imamo jednake mogućnosti“, istaknula je.
Darko Koren, potpredsjednik Hrvatske zajednice županija poručio je sljedeće:
„Kritičko promišljanje o rodnoj ravnopravnosti trebalo bi u cjelokupnoj zajednici poticati od ranih osnovnoškolskih dana. Predrasude, stereotipi i rodno uvjetovane razlike produkt su društva koje kritički ne promišlja. Hrvatska zajednica županija provela je kreativni natječaj među osnovnoškolcima i srednjoškolcima pa smo iz njihovih kreativnih radova imali priliku vidjeti iz prve ruke kako djeca promišljaju o ovoj temi. Oni ukazuju na to da su današnja djeca ipak bez obzira na tehnološke i društvene promjena ostala djeca, čista srca i bez rodnih stereotipa.“
Uvodni govor održao je i Kristijan Kevešević, zamjenik pravobraniteljice za ravnopravnost spolova poručivši da njihov Ured s posebnim interesom prati rezultate ovog istraživanja, jer također iz svojih analiza doznaju da su prisutni stereotipi među mladima, pogotovo pristup žena i muškarca različitim pozicijama naspram osviještenosti o rodnom jazu. Poručio je:
„Bitno je staviti naglasak na uklanjanje predrasuda među mladima i nadamo se da će edukativni materijali projekta MIMOŽEMOJEDNAKO biti široko prihvaćeni od strane škola.
U okviru projekta provedeno je kvalitativno i kvantitativno istraživanje naziva Rodni stereotipi i rodne uloge – stavovi, percepcija i iskustva djece i adolescenata čije su rezultate na konferenciji predstavile prof. dr. sc. Željka Kamenov i mr. sc. Diana Kobas Dešković koja je predstavila i interaktivni materijal za online edukacije. Koncept edukativne radionice “Train the trainer“ za nastavnike i nastavnice te stručne suradnike predstavila je dr. sc. Aleksandra Huić.
Glavni nalazi kvalitativnog istraživanja upućuju da djeca i mladi nemaju razvijene stereotipe o različitim sposobnostima ili mogućnostima muškaraca i žena, no da su nažalost stereotipi o rodnim ulogama i prikladnim različitim životnim putevima djevojaka i mladića još su uvijek izraženi. Ovo je bio temelj za kreiranje edukacije za poticanje ravnopravnosti muškaraca i žena koja će biti aktualna, relevantna i zanimljiva hrvatskim učenicima. Kroz kvantitativno istraživanje potvrdili su se rezultati kvalitativnog istraživanja – tradicionalne rodne uloge još uvijek su prisutne i među mladima. Rodni identitet dječaka je značajno više usklađen s njihovim spolom nego rodni identitet djevojčica bez obzira na dob i mjesto stanovanja. Mladići svoju budućnost vide dominantno u tehničkim znanostima, a djevojke u društvenim. Izvori rodnih stereotipa su u obitelji, a promjene su spore. Nastavnici su značajni u svojoj (ne)podršci rodnim stereotipima, a škole su važno mjesto za osvještavanje i proaktivan rad na promjeni rodnih stereotipa.
Edukativni program za smanjivanje rodnih stereotipa, kao i materijali za edukativne radionice bit će dostupni online kroz web stranicu projekta, kao i u tiskanom obliku za zainteresirane nastavnike.
Konferencija je zatvorena online izložbom nagrađenih učeničkih radova s kreativnog natječaja na temu rodne (ne)ravnopravnosti i spolnih stereotipa koju je predstavila Melita Pavlek, glavna tajnica Hrvatske zajednice županija. Izložba je podijeljena u četiri kategorije: Najbolji likovni uradak, Najbolja fotografija, Najbolji video uradak za osnovne škole te Najbolji video uradak za srednje škole.
Gospodarska škola Varaždin
Fani Čiklić, OŠ Vladimir Nazor, Pašman
Provedbu projekta sufinancirao je Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske u sklopu Švicarsko-hrvatskog programa suradnje. Koordinator projekta je Institut za istraživanje i edukaciju – Zaposlena mama, a partneri su Hrvatska zajednica županija, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića u Zagrebu i SŠ Stjepana Sulimanca u Pitomači.
Vrijednost projekta je 607.550,00 kn, od čega Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske sudjeluje sa 499.952,90 kn.
Projekt se provodi u periodu od 1. veljače 2019. – 31. kolovoza 2021.