Moguće je biti asertivan bez šefovanja! Ali kako?

Asertivna komunikacija u poslovnom je svijetu i više no poželjna! Takvom komunikacijom jasno se i direktno iznose potrebe i stavovi, što dugoročno dovodi do povećanog samopoštovanja i efikasnije komunikacije s kolegama ili nadređenima. Ipak, asertivno ponašanje žena nekada izrodi negativnim reakcijama okoline. U takvim se situacijama nerijetko na žene gleda kao da „šefuju“. S druge strane, ako žene omekšaju svoj stav, moguće je da neće zaraditi imidž žena s liderskim potencijalom. Kako se onda riješiti ovog dvosjeklog mača?

Izbjegavanje asertivnog komuniciranja definitivno nije rješenje.Studija sa Stanford Graduate School of Business pokazuje kako žene koje su asertivne, ali koje asertivnost mogu uključiti ili isključiti sukladno društvenim okolnostima, dobe više prilika za promociju i od muškaraca i od drugih žena u poslovnom svijetu. Prema studiji, za žene je važno naučiti kako biti asertivan na prihvatljiv način.

Nažalost, postoje situacije kada su žene asertivne na prihvatljiv način, ali kada nesvjesne pristranosti okoline utječu na to hoće li ih se gledati kao samopouzdane i kompetentne ili kao invazivne. Upravo zbog toga je bitna ravnoteža u asertivnosti, što je izazov za žene koji je ostvariv. Business coach, autorica i motivacijska govornica Bonnie Marcus nudi niz savjeta kako doći do te ravnoteže – demonstrirati kompetencije bez da se preopterete sugovornici.

Koristite jake riječi

Slabe izraze potrebno je učvrstiti kako bi se pojačala naša asertivnost. U članku objavljenom u Harvard Business Reviewu, Jerry Weismen pojašnjava kako zamjena riječi može promijeniti utjecaj naše komunikacije na pozitivan način te kako se korištenjem jakih riječi može izbjeći sabotiranje vlastite efikasnosti. Primjerice, umjesto korištenja izraza poput „mislim“, „vjerujem“, poželjnije su jače varijante poput „sigurna sam“, „uvjerena sam“ i „očekujem“. Izbor takvih izraza podržava vašu asertivnost bez davanja dojma šefovanja.

Izbjegavajte pretjerano ispričavanje

Ponekad se žene imaju potrebu ispričavati kako bi ublažile vlastitu osobnost te kako ne bi bile percipirane kao osobe koje konstantno šefuju. Međutim, konstantno ispričavanje može vas dovesti u podređen položaj i negativno utjecati na vašu karijeru.

Nemojte biti previše emotivne

Iako sve žene imaju osjećaje, oni vam mogu uskratiti lidersku poziciju ako ste previše skloni emocionalnim ekscesima. Bonnie ističe kako ljudi pamte vaše emocije, a ne poruke, stoga je jako važno pronaći način da se, tako rečeno, emocionalno ispušete bez da vas drugi vide. Ne smijete zamijeniti emotivnost za strast, stoga se potrudite svoje poruke iznositi strastveno, a ne se prepustiti emocijama.

Budite jasne

Asertivna komunikacija ne može se smatrati uspješnom ako niste jasno iznijele ciljeve i zaključke bez nepotrebnog odugovlačenja. Dok to ne savladate, Bonnie preporučuje da vježbate na način da si zapisujete ključne poruke vaše komunikacije te da vježbate iznošenje tih poruka. Tako ćete organizirati svoje misli i efikasnije iznositi ono što želite iskomunicirati.

Stvorite eye contact

Kada svoje sugovornike gledate u oči, šaljete jaki signal da ste samopouzdane i kompetentne. Dakako, to ne znači da trebate buljiti u druge, ali pravilo tempirani eye contact pomoći će vam u tome da se vaša asertivnost ne percipira šefovanjem.

Započnite svoje rečenice s „Ja“

Svoje rečenice započnite s „Ja“ i izbjegavajte kriviti ostale. Kada koristite na početku rečenice „Ti“, može vas se smatrati agresivnima. Bonnie savjetuje da koristite rečenice poput: „Ja sam došla do zaključka“, to jest, „Došla sam do zaključka“, „Znam da“ i slično. Dok koristite takve rečenice, nemojte ublažavati svoje izjave. Ovo je jedna od osobina koja je krucijalna za asertivnu komunikaciju.

Preuzmite zasluge za svoj posao

Zamislite si ovu scenu. Na sastanku iznosite svoju ideju, no to prolazi nezapaženo od strane drugih. Nakon nekog vremena, netko drugi ponavlja vašu ideju i nailazi na salve odobravanja. Zvuči poznato?
Prilikom takvih zgoda, ne ustručavajte se elegantno preuzeti zasluge za svoj posao. Primjer kako se to može iskomunicirati je: „Hvala što si spomenuo/spomenula ideju koju sam iznijela ranije, cijenim tvoju podršku“. Bitno je dati izjavu kojom potvrđujete vlasništvo ideje na ovakav način koji nije previše agresivan.

Radite na samopromociji, ali nemojte se hvalisati

Nitko ne voli tipove ljude koji su previše skloni ponašanju „hvalite me usta moja“. Umjesto da budete hvalisavac, razmišljajte o samopromociji kao o vještini koja će pomoći vašem leadershipu. Vaša je odgovornost pričati o uspjesima vašeg time, ne samo zbog osobnih razloga, već i zbog svog tima i kompanije.

Budite svjesni svoje publike

Čak i kada ste vi osoba koja najviše priča, komunikacija je uvijek dvosmjerni proces. Shodno tome, bitno je da poznajete publiku kojoj se obraćate kako bi bili istovremeno asertivni i dopadljivi.

 

 

 

Izvor: http://womenssuccesscoaching.com/2012/01/preparing-for-2012/

 

 

    Postani MAMFORCE INSIDER

    Budi na izvoru relevantnih tema iz područja raznolikosti i uključenja, rodnog balansa, razvoja ljudi i organizacije. Ostvari i posebne popuste na naše edukacije!